«ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΑ ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΑΤΕ»

26/12/2013

Δεν μου κάνει εντύπωση ότι ο Άδωνις Γεωργιάδης και η Λιάνα Κανέλλη (παραπέμπω στον διαδικτυακό χώρο youtube.com και ειδικότερα στα βίντεο με τίτλους «Άδωνις για την νέα γραμματική του Δημοτικού» και «Η Κανέλλη χάβει άλλον έναν παραγλωσσικό μύθο») υιοθέτησαν τα όσα ισχυρίζονταν οι διαμαρτυρόμενοι εναντίον της γραμματικής του δημοτικού. Ο Γεωργιάδης σε τηλεοπτική εκπομπή του στις 5/7/2012 είπε ότι το νέο βιβλίο γραμματικής καταργεί τα φωνήεντα. Μάλλον όμως δεν τα πάει πολύ καλά με τη γλωσσολογία, όπως άλλωστε είναι γνωστό από παλαιότερα – παραπέμπω στο προηγούμενο βιβλίο μου. Αλλιώς, δεν θα έλεγε τέτοια πράγματα απευθυνόμενος στους τηλεθεατές, και μάλιστα κρατώντας στα χέρια του το σχολικό βιβλίο και διαβάζοντας αποσπάσματα από αυτό. Από την άλλη, ενδέχεται να παραπληροφόρησε συνειδητά τους τηλεθεατές. Δεν ξέρω ποια από τις δύο εκδοχές ισχύει ούτε ποια είναι η χειρότερη. Αναρωτιέμαι αν κατάλαβε ή δεν θέλει να καταλάβει ότι η σελίδα που έδειχνε στους τηλεθεατές περιλαμβάνει φθόγγους, όχι γράμματα, και ότι ορθότατα δεν δηλώνονται εκεί τα η, ω, ξ και ψ. Όσο για την Κανέλλη, που μίλησε για το θέμα στο πλαίσιο τηλεοπτικής εκπομπής όπου ήταν καλεσμένη στις 7/7/2012, μάλλον δεν είχε διαβάσει το βιβλίο, απλώς υιοθέτησε τον μύθο ότι οι συγγραφείς καταργούν φωνήεντα και ότι εφαρμόζουν φωνητική γραφή. Και οι δύο βουλευτές μάλιστα προσπάθησαν να πείσουν το κοινό με λόγια και χρωματισμό της φωνής που είχαν καθαρά δημαγωγικό χαρακτήρα. Τα όσα είπαν ο Γεωργιάδης και η Κανέλλη τούς εκθέτουν στα μάτια κάθε σοβαρού τηλεθεατή, που δεν παρασύρεται από ό,τι ακούει δεξιά και αριστερά, που έχει καλλιεργημένη κριτική ικανότητα και είναι σε θέση να ξεχωρίσει τις αξιόπιστες από τις αναξιόπιστες πηγές ενημέρωσης.

Αρχικά, σκέφτηκα να μην απομαγνητοφωνήσω τα δύο βιντεάκια και να μην τα σχολιάσω λεπτομερώς. Ειδικά στην περίπτωση του Γεωργιάδη, λόγω της χροιάς της φωνής του δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να ακούς τα λεγόμενά του ξανά και ξανά, για να τα καταγράψεις λέξη προς λέξη… Τελικά όμως διέθεσα χρόνο, για να φανεί ακόμα καλύτερα πώς μερικοί διαστρεβλώνουν την αλήθεια, είτε για να δείξουν ότι υπερασπίζονται τη γλώσσα μας και να φανούν αρεστοί στον κόσμο είτε από επιπολαιότητα.

Ας ξεκινήσουμε με τον Άδ. Γεωργιάδη, που άλλωστε μίλησε για το θέμα της γραμματικής δύο μέρες νωρίτερα από τη Λ. Κανέλλη:

«Και πάμε, λοιπόν, μέσα εδώ, όπου σε αυτό το περίφημο κεφάλαιο που έχει για τις συλλαβές και τα φωνήεντα, όσο και αν σας κάνει εντύπωση, εξαφανίζει στην κυριολεξία όλα τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας – δείχνω λίγο εδώ, δεν ξέρω, μπορεί να έρθει ο φακός; Ποια είναι τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας σύμφωνα με το βιβλίο της γραμματικής της πέμπτης και έκτης δημοτικού. Ξεχάστε τα φωνήεντα που ξέρατε, άλφα, έψιλον, γιώτα κ.λπ. Τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας που θα μάθουν τα παιδιά σας στην πέμπτη και στην έκτη δημοτικού είναι: άλφα, έψιλον, γιώτα, όμικρον, ου. (Δεν φαίνεται καλά, γιατί γυαλίζει, δεν πειράζει). Τα φωνήεντα, αυτό που ακούσατε, είναι άλφα, έψιλον, γιώτα, όμικρον, ου. Αυτά είναι τα φωνήεντα! Τα δε σύμφωνα είναι το κάπα, το πι, το ταυ, το γκου, το μπου, το ντου, το γάμα, το βήτα, το δέλτα, το χι, το φι, το θήτα, το λάμδα, το ρο, το σίγμα, το ζήτα, το μι και το νου. Το γκου, το μπου και το ντου είναι τα σύμφωνα της ελληνικής γλώσσης, σύμφωνα με το βιβλίο της πέμπτης και της έκτης δημοτικού – γραμματική! Δηλαδή αν γυρίσει το παιδί στο σχολείο [= απ’ το σχολείο] και σας πει [= του πείτε]: “Ποια είναι, παιδί μου, τα φωνήεντα;” Περίμενες να σου πει: έψιλον, γιώτα, ήτα, ύψιλον, άλφα, ωμέγα, όμικρον, έτσι; Περίμενες να σου πει αυτά. Δεν θα σου πει αυτό το παιδί, θα σου πει: άλφα, έψιλον, γιώτα, όμικρον, ου. Αυτά είναι τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσης σύμφωνα με τη γραμματική της πέμπτης και έκτης δημοτικού. Και σας ρωτώ: Εσείς δέχεστε, εσείς που με παρακολουθείτε τώρα δέχεστε, όσο θολοκουλτουριαραίοι και να ’στε, δέχεστε τα δικά σας, ρε, τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο και να μη μαθαίνουν καν Ελληνικά; Να μη μαθαίνουν ποια είναι τα φωνήεντα και τα σύμφωνα; Ρε, πού καταντήσαμε; Πού καταντήσαμε επιτέλους; Ρωτάνε ορισμένοι: “Θα κάνεις θέμα στη βουλή;” Μα σιγά που δεν θα κάνω! Όχι, θα τους φοβηθώ κιόλας! Προφανώς θα κάνω θέμα στη βουλή, τι νομίζετε ότι θα κάνω; Θα κάνω θέμα στη βουλή, βεβαίως, και ερώτηση και τα πάντα».

Όπως και η δασκάλα Μ. Χρυσού, έτσι και ο Άδ. Γεωργιάδης διαστρεβλώνει την αλήθεια συγχέοντας τα γράμματα και τους φθόγγους μεταξύ τους. Παραμένει, βέβαια, η απορία αν ο Άδ. Γ. καταλαβαίνει έστω τα στοιχειώδη, ότι λ.χ. άλλο φθόγγοι και άλλο γράμματα, ή κάνει ότι δεν καταλαβαίνει.

Η δημαγωγία του Άδ. Γ. μάλιστα είναι θλιβερή, ειδικά στο σημείο όπου απευθύνεται στους γονείς και τους ρωτάει αν δέχονται να συμβαίνουν όλα αυτά που άκουσε, υιοθέτησε και αναμάσησε…

Και σαν να μην έφταναν οι ανακρίβειες που υιοθέτησε και μετέφερε στους τηλεθεατές ο Άδ. Γ., στις 18/7/2012 κατέθεσε ερώτηση στη βουλή προς τον Υπουργό Παιδείας. Γράφει μεταξύ άλλων:

«Αν και οι επιστημονικές απόψεις διίστανται ως προς το θέμα των φωνηέντων, και ακόμη και αν δεχθούμε την επιστημονική ορθότητα του συγκεκριμένου κεφαλαίου δεν παύει, το βιβλίο αυτό, όπως και άλλα, να έχουν προκαλέσει τα δυσμενή σχόλια τόσο των γονέων όσο και μεγάλης μερίδας της επιστημονικής κοινότητας».

Στις 5/7 ο Γεωργιάδης ήταν βέβαιος ότι τα παιδιά με την εν λόγω γραμματική δεν μαθαίνουν καν Ελληνικά, δεν μαθαίνουν ποια είναι τα φωνήεντα και τα σύμφωνα. Και στις 18/7 δεν απέκλειε να είναι επιστημονικώς ορθό το συγκεκριμένο κεφάλαιο του βιβλίου. Αν δεν πρόκειται για στρεψοδικία, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ο Άδ. Γ. σημείωσε μια μικρή πρόοδο!

Ακόμα, αναρωτιέμαι ποιες επιστημονικές απόψεις διίστανται ως προς το θέμα των φωνηέντων. Ποιες είναι οι δύο αντίθετες απόψεις; Επίσης, πού είδε τα δυσμενή σχόλια μεγάλης μερίδας της επιστημονικής κοινότητας ο Γεωργιάδης; Οι 140 γλωσσολόγοι που απάντησαν (στις 15/7/2012) για την επίθεση στο βιβλίο δεν είναι επιστημονική κοινότητα; Δεν του φτάνουν 140 επιστήμονες, για να καταλάβει ότι τα σχόλια της επιστημονικής κοινότητας για το βιβλίο είναι ευμενή και όχι δυσμενή; Μα τι διαβάζουμε και τι ακούμε από βουλευτές; Είναι να απορεί κανείς…

Και ερχόμαστε τώρα στη Λ. Κανέλλη:

«Τα ’χω με αυτούς που φτιάχνουν το καινούριο βιβλίο, το καινούριο βιβλίο στο δημοτικό, με φωνητική γραφή. Και καταργούν τα φωνήεντα. Α, ε, ι, ο, ου. Πέντε είναι τα φωνήεντα. Μην πας στο παιδί σου και του μάθεις και ύψιλον και ήτα, είσαι βλαξ. Φωνητική γραφή. Λέω εντελώς αλήθεια».

Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι, σε αντίθεση με τον Γεωργιάδη, η Κανέλλη δεν κρατούσε το βιβλίο, όταν μιλούσε στην τηλεόραση για το θέμα αυτό. Δεν ξέρουμε αν το είχε διαβάσει ή έστω ξεφυλλίσει. Μάλλον από επιπολαιότητα συντάχθηκε με τους διαμαρτυρομένους.

Πάντως, η στάση και των δύο βουλευτών είναι ανεύθυνη, όχι μόνο γιατί υιοθέτησαν αβασάνιστα ό,τι κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και παραπληροφόρησαν τον κόσμο, αλλά και για έναν επιπρόσθετο λόγο, γιατί παραπληροφόρησαν απευθυνόμενοι και σε γονείς μαθητών! Παρακολουθούν τηλεόραση και γονείς που πιθανότατα δεν ξέρουν περί τίνος πρόκειται. Και πληροφορούνται ψευδώς από δύο βουλευτές ότι καταργήθηκαν τα φωνήεντα σε ένα σχολικό βιβλίο. Ο καθένας αντιλαμβάνεται για πόσο ευαίσθητο θέμα πρόκειται. Τα περί ανευθυνότητας, βέβαια, δεν ισχύουν μόνο για τους δύο συγκεκριμένους βουλευτές ούτε ισχύουν μόνο για βουλευτές.

Προσθήκη (2014)

Σχετικός σύνδεσμος: «Ο εξευτελισμός σου να γίνει τέλειος»

Advertisements