Βιβλιοκριτική

16/04/2015

Βασίλειος Αργυρόπουλος:

«Γιατί να μάθω ορθογραφία κι άλλα ορθογραφικά»

(Καβάλα: Σαΐτα 2015, ηλεκτρονικό βιβλίο)

Όταν η επιστήμη καλείται να εφαρμόσει τα πορίσματά της για σκοπούς κοινωνικούς και παιδαγωγικούς, προκειμένου να προωθήσει το πολιτισμικό επίπεδο της κοινωνίας, έρχεται αντιμέτωπη με ένα επώδυνο πρακτικό αξίωμα: Ό,τι κερδίζουμε σε συνέπεια, το χάνουμε σε κατανοησιμότητα. Και το αντίστροφο. Αν επιδιώκουμε να είμαστε επιστημονικά συνεπείς, προκαλούμε σύγχυση στον κόσμο. Αν επικεντρωνόμαστε στο να μας καταλάβει ο κόσμος, αναγκαστικά θυσιάζουμε αρκετή από τη συνέπεια των πορισμάτων μας. Το ζητούμενο εδώ είναι να επιτυγχάνουμε τη βέλτιστη δυνατή ισορροπία, και αυτό δεν είναι κάτι εύκολο – το αντίθετο μάλιστα. Προαπαιτεί από πλευράς μας μια ανεπτυγμένη κοινωνική και παιδαγωγική ευαισθητοποίηση, προαπαιτεί τέχνη για τη μετάπλαση των επιστημονικών πορισμάτων σε κατανοητά, προσιτά μηνύματα.

Η ορθογραφία μιας γλώσσας –ιδιαίτερα μιας γλώσσας με μακραίωνη ιστορία και παραγωγή κειμένων, όπως η ελληνική– αποτελεί τεράστια πρόκληση για μας τους γλωσσολόγους, όσον αφορά στην παρουσίαση και στην εφαρμογή των πορισμάτων της γλωσσολογίας για σκοπούς κοινωνικούς και παιδαγωγικούς. Είναι πανεύκολο για μας να καταστρώνουμε μεταξύ μας αναλυτικές μελέτες για την ορθογραφία, αλλά πολύ μα πολύ δύσκολο να εξηγούμε στους απλούς ανθρώπους πώς πρέπει να γράφουν, για να γράφουν σωστά. Το ηλεκτρονικό βιβλίο του εκλεκτού συναδέλφου γλωσσολόγου Βασιλείου Αργυρόπουλου «Γιατί να μάθω ορθογραφία και άλλα ορθογραφικά», το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Σαΐτα, δείχνει μια άκρως επιτυχημένη και εύστοχη αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης. Με πλήρη κοινωνική και παιδαγωγική ευαισθησία, καθώς επίσης και με μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική αντίληψη της ορθογραφίας, το σύντομο αυτό βιβλίο αποτελεί έναν ισοζυγισμένο ορθογραφικό οδηγό για τον χρήστη της ελληνικής γλώσσας. Η ορθογραφία ανταποκρίνεται στο γλωσσικό αισθητήριο, έτσι ώστε ο αναγνώστης πείθεται από τα προσιτά και κατανοητά επιχειρήματα του πονήματος αυτού, που κατορθώνει σε λίγες μόλις σελίδες να εμπνεύσει την ψυχή του αναγνώστη με την ισόρροπη παράθεση διαφορετικών ορθογραφικών προοπτικών.

Θεωρώ λοιπόν ότι το βιβλίο αυτό μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα ευεργετικό για όλους τους χρήστες της ελληνικής γλώσσας που προβληματίζονται με θέματα ορθογραφίας και επιζητούν ένα προσιτό και κατανοητό υπόβαθρο, για να καταλάβουν πώς πρέπει να γράφουν, χωρίς να έρχονται σε σύγκρουση με το γλωσσικό τους αισθητήριο.

Μεγάλο και αξιέπαινο κατόρθωμα!

Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου,

Χημικός Πανεπιστημίου Αθηνών,

Διδάκτωρ Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Αμβούργου,

Διευθυντής Γυμνασίου & Λυκείου

Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής

Advertisements